Re: Översättning av Gtk+

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Sön Feb 8 17:59:10 CET 2015

> Diff mot tidigare översättningar:
> gtk+: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/236025/0/0/

Hittade inget manuellt i diff:en, men pofilter hittade lite missar:

"Utökar eller förminskar raden i trädvyn innehållandes denna cell."
Förlagan har ingen punkt på slutet.

"Ogiltig typfunktion på rad %d: \"%s\""
"Duplikat objekt-id \"%s\" på rad %d (tidigare på rad %d)"
"Kommando för \"top\""
"Både \"id\" och \"name\" hittades på <%s>-elementet"
"<%s>-elementet har varken ett \"name\"- eller ett \"id\"-attribut"
"Ingen temaindexfil i \"%s\".\n"
Nu när jag lärt mig att det är ” och inte " eller “ som vi tycker om,
så kan jag ju inte undgå att notera dessa. De verkar inte vara
gschema-strängar tror jag..?

> gtk+-properties: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/236027/0/0/

"Leverantör-ID"
Borde inte detta vara Leverantörs-ID? Jag kan inte motivera
det egentligen dock, så om du inte håller med så ändra inget. :)

"Whether the gl area renders on each redraw"
"Whether the gl area color buffer has an alpha component"
Egentligen borde man nog felanmäla dessa uppströms så att de
blir ”GL area” i originalen och ”GL-yta“ i våra översättningar.

"Hur knappar ska placeras ut i rutan. Möjliga värden är: \"spread\", \"edge"
"\", \"start\" och \"end\""
"Huruvida \"fokusrektanglar\" ska vara dolda tills användaren börjar att "
Även i denna granskning verkar det finns ett par kvarglömda
citationstecken.

"Huruvida ett mittenklick med musen ska klistra in 'PRIMÄRA' "
I denna strängen borde vi använda citationstecken istället för '.

"En sträng med \"_\"-tecken i positioner som motsvarar tecken i texten som "
Här har förlagan inga citationstecken, och de vi har är på fel
form. Jag föreslår att ta bort dem helt och följa originalet.

"Primärt standard-id"
"Standard-id för primär ikon"
"Sekundärt standard-id"
"Standard-ID"
"Standard-ID för en standardbild att visa"
"Enhets-ID"
Här minns jag inte vad vi kommit överrens om, men att blanda
ID och id känns fel. Jag tror att vi satsade på att använda ID..?

"Huruvida innehållen ska centreras."
"Huruvida fliken är möjlig att koppla loss."
Den engelska förlagan har inte punkt på slutet.