Uppdatering av dokumentation till Gnote

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Dec 14 11:09:02 CET 2016

Den 2016-10-03 kl. 12:41, skrev Josef Andersson:
> Hej listan,
> jag har uppdaterat hjälpen för Gnote. Kom gärna med kommentarer.

Dags för gnote-granskning. Dagens skörd:

>Anteckningasmallar

"Anteckningsmallar"

>innehållsförteckningn

"innehållsförteckningen"

> Enter the text to find and press <key>Enter</key>.
> Ange söktext och tryck ned.

Själva knappen med omgivande tagg saknas.

>contain an item <gui>What links here?</gui>
>att innehålla ett objekt<gui>Vad länkar hit?</gui>

Saknat mellanslag innan <gui>

>To change existing text, first select the text you want to modify.
>För att ändra befintlig text, markera första texten som du vill ändra.

"markera först texten"

>username and password
>lösennamn och -ord

Brukar oftast översättas "användarnamn och lösenord"

>En rubrik är en helrad med text, formatera med <gui>Fet+enorm</gui>

"formaterad"

>också för att göra den till en nivå 1-.

"nivå 1-rubrik"?

>In a <gui>popup menu</gui>
>I menyn <gui>poppuppmenyn</gui>

"I en <gui>poppuppmeny</gui>"

>When the <gui>Insert Timestamp</gui>
>När insticket <gui>Tidsstämpel</gui>

Heter "Infoga tidsstämpel" i gränsttnittet.

>När det insticksmodulen <gui>Understryk</gui>

Bort med "det"

>klicka på i verktygsfältet på <gui>Ny</gui>.

"klicka i"

>Det kommer att ta bort att markerade anteckningar.

"alla markerade"

>Toolbar at the top of the window will now contain note specific items
in it.
>Verktygsfältet överst i fönstret kommer nu att innehålla
anteckningsspecifika objekt i det.

Bort med "i det"

"eller tryck"

"och"

>till denna ny anteckning.

"nya"

>related to application behaviour and editing notes
>inställningar relaterade till redigering av anteckningar

"programbeteende och redigering"

>en anpassat typsnitt

"ett"

>genom lägga till

"genom att lägga"

>appending "(old)" to its title and downloading the one from storage
>lägga till ”(gammal)” till dess titel och hämta hem den från lagring

Här skulle det för mig låta bättre med "den som finns lagrad".

>Ersätt befintlig anteckningen

"befintlig anteckning"

>av alla dina anteckningar..

Dubblerad punkt.

>Du kan hitta efter specifika anteckningar

"söka efter specifika", eller bara "hitta specifika"

>sökfältet som visa.

"visas"

>kontextmenyn

sammanhangsmenyn på andra ställen. Några förekomster.

>This way multiple <app>Gnote</app> installations can keep the same set
of notes.
>På detta sätt kan <app>Gnote</app>-installationer hantera samma mängd
av anteckningar.

"kan flera <app>Gnote</app>-installationer"

>när synkroniseringen är färdiga att visas

"färdig"

>Convert to regular note
>Konvertera till vanliga anteckningar

"Konvertera till vanlig anteckning" i gränssnittet.

>This action is similar to deleting a template note.
>Denna åtgärd är likna med att ta bort en anteckningsmall.

Meningen låter konstig. Jag skulle använda exempelvis "Denna åtgärd
liknar att"

>Om denna ruta är ikryssad kommer nya anteckningar inte bara innehållet
från mallen,

"inte bara ha innehållet"

>kommer en ny anteckning att ha anteckningsmallen titel med en unik
siffra tillagt.

"anteckningsmallens titel"

>Annars kommer standard titeln att användas.

"standardtiteln"

>Notebooks
>anteckningsböcker

Kallas anteckningsblock i andra strängar och i gränssnittet. Fanns några
förekomster av denna.

"Anteckningsblock"