Granskning av gnome-search-tool help, gnome-hello help och file-roller help

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Jan 27 19:26:53 CET 2016

On 2015-12-28 17:21, Josef Andersson wrote:
> Tog mig en titt på dessa ogranskade och fann endast detta:
>

> file-roller: https://l10n.gnome.org/vertimus/file-roller/master/help/sv
>
> progress bar brukar översättas förloppsindikator oftare än
> förloppsmätare i gnome. Det är också den term som används mest "där ute"
> om man kollar t.e.x. google.

Verkar vara tvärtom i gnome, med en viss övervikt mot mätare, med ett
antal sådana strängar i atk, gtk+, och orca. Ordlistan på
https://wiki.gnome.org/Swedish/GNOMEOrdlista kallar det även
förloppsmätare.

Den starka övervikten för indikator på google (359000 mot 955) tyder
dock på att ett byte till indikator är rimligt. Ser även att IDG:s
ordlista och datatermgruppen kör på indikator, så jag ändrar.

> msgstr "Du kan ange i filväljardialogen huruvida du vill:"
>
> följs av flera efterföljande val, där några nog bör ändras
>
> #. (itstool) path: item/title
> #: C/archive-extract-advanced-options.page:64
> msgid "<gui>Keep directory structure</gui>"
> msgstr "<gui>Behåll katalogstruktur</gui>"
>
> ska nog vara BehållA
>
> #. (itstool) path: item/title
> #: C/archive-extract-advanced-options.page:69
> msgid "<gui>Do not overwrite newer files</gui>"
> msgstr "<gui>Skriv inte över nyare filer</gui>"
>

> bör nog skrivas om till något annat, kanske "Undvika att skriva över nyare filer"

Eftersom det är texter i GUI:t så föredrar jag att behålla dem ordagrant
och ändra texten innan istället så att de passar ihop. Ändrar denna till
"Du kan i filväljardialogen välja alternativen:" så passar strängarna
ihop bättre sinsemellan.

Diff: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/295147/290901/0/

> gnome-search-tool help: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/287351/0/0/
>
> Sebastian blev inte vidare underhållen av att vi använde "underhållare"
> för maintainer i en granskning, och vi kom fram till att man kan använda
> ansvarig/a istället. Båda varianterna används idag i Gnome i olika översättningar.
> Fanns på två ställen om du (under)håller med.

Ändrat och skickat in denna. Ansvarig är bättre än underhållare, men det
känns som att det borde finnas något som passar ännu lite bättre.