Re: flex-2.5.38 (100%) by Göran Uddeborg

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tors Juni 2 16:34:08 CEST 2016

Den 2016-05-24 kl. 10:02, skrev Translation Project Robot:
> Hello, members of the Swedish team.
>
> The TP-robot is happy to announce the presence of a new PO file:
>
>     http://translationproject.org/PO-files/sv/flex-2.5.38.sv.po
>
> All of its 166 messages have been translated.

Såg tre saker i denna:

>Allocation of buffer for m4 undef failed
>Allokering av buffert fr- m4-undef misslyckades

"buffert för m4-undef"

>Regler för varierbar efterföljande sammanhang medför en väsentlig
prestandaförlust\n

"varierbart", eller så kan "kontext" användas istället för "sammanhang",
som det gör i senare strängar.

Slutligen råkade jag se en intressant sak om "backing up" i den här
översättningen:

> [...]
>error closing backup file %s
>fel när säkerhetskopian %s skulle stängas
>  No backing up\n
>  Inget säkerhetskopierande\n
>  %d backing-up (non-accepting) states\n
>  %d (icke-accepterande) tillstånd för säkerhetskopiering\n
>  Compressed tables always back-up\n
>  Komprimerade tabeller säkerhetskopierar alltid\n
>could not create backing-up info file %s
>kunde inte skapa filen %s med säkerhetskopieringsinformation
>  -b, --backup            write backing-up information to %s\n
>  -b, --backup            skriv säkerhetskopieringsinformation till %s\n

Här hade jag inte tänkt något mer på saken om jag inte sett den första
kommentaren om att det är flex som backar. Då blir frågan om man allmänt
vill kalla det backa eller säkerhetskopiera i den här översättningen.

Mansidan för flex har följande att säga, så det verkar precis som nämnt
i kommentaren ovan skilja sig något från det "backing up" som man
vanligen skulle kalla säkerhetskopiering:

       -b     Generate	backing-up  information	 to   lex.backup.
	      This  is	a  list	 of  scanner states which require
	      backing up and the input characters on  which  they
	      do  so.	By adding rules one can remove backing-up
	      states.  If all backing-up  states  are  eliminated
	      and  -Cf or -CF is used, the generated scanner will
	      run faster (see the -p flag).