Komplettering av gnome-control-center

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat Mars 5 08:37:39 CET 2016

Den 2016-01-24 kl. 23:46, skrev Sebastian Rasmussen:
> Den här har fått lite fler ändrade strängar, >60st.
> I princip alla består i återinförda(?) understreck
> för menyval:

Har tre små tankar på dina tillägg, övrigt var sådant som fanns sedan
tidigare som jag råkade upptäcka:

>msgid "Suspend"
>msgstr "Försatt i vänteläge"

Detta verkar vara ett av alternativen för vad som ska göras då
strömknappen trycks ned. Om denna ändras till "Vänteläge" så följer den
stilen hos strängen efter där "Suspend" helt enkelt är "Viloläge".
Alternativt kan formen "Försätt i [...]" användas i båda strängarna.

>msgid "No Active Printer Jobs"
>msgstr "Inga aktiva printerjobb"

Blir det inte "skrivarjobb"?

>Keep aspect ratio (letterbox):
>Behåll bildförhållande (avgränsa):

Du efterfrågade förslag på detta för att kunna undvika "brevlåda", så
jag gör ett försök då "avgränsa" inte var så tydligt för mig. En
möjlighet jag kom att tänka på är "(svarta kanter)" vilket är formatets
främsta kännetecken och återfinns i nästan varje beskrivning av
letterbox. Gillas detta, eller ska vi försöka hitta någon annan väg?

>inloggningskärmen

"inloggningsskärmen" känns bättre för mig och ger betydligt fler
sökträffar på internet.

>msgid "%b %e"
>msgstr "%d %b"
>
>msgid "%b %e, %Y"
>msgstr "%d %b, %Y"

"%d %b" ger exempelvis 05 mar. Jag kan inte se att nollan är önskvärd
här, så det kan ändras till "%e %b" i båda. Det finns andra strängar i
översättningen som redan använder detta format vilket ger " 5 mar" istället.

>#. Translators: This is the full date and time format used in 12-hour mode.
>#: ../panels/datetime/cc-datetime-panel.c:340
>msgid "%e %B %Y, %l:%M %p"
>msgstr "%e %B %Y, %H:%M"
>
>#. Translators: This is the time format used in 12-hour mode.
>#: ../panels/datetime/cc-datetime-panel.c:566
>msgid "%l:%M %p"
>msgstr "%H:%M"

De efterfrågar explicit en 12-timmarsklocka, så originalets format
skulle kunna användas. Då finns möjligheten för en användare som
faktiskt vill ha sådan att få det genom att ändra LC_TIME.