Re: OCR Feeder' s översättning är klar

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Ons Dec 27 03:28:21 CET 2017

Tjo!

> Vore tacksam för en granskning

Då inleder jag med att granska de första 400 raderna i den
nya filen. Jag upptäckte att originaltexten har problem så
det vore bra om du felrapporterar (och även fixar om du vill?)
de problemen uppströms (om du håller med mig om dem förstås!).
Jag fortsätter granskningen imorgon eller så.

> # Erik Sköldås <er.sk at telia.com>, 2017.
> "Last-Translator: Erik Sköldås <erik.skoldas at tele2.se>\n"

Är du medveten om att du använder båda adresserna i filen?

> "Language-Team: Swedish <gnome-se-list at gnome.org>\n"

Den här brukar vi sätta till "Swedish <tp-sv at listor.tp-sv.se>"
så att folk hittar hit. Använder någon ens den där GNOME-listan?
(Jag kollade igenom 2017 och det fanns bara automatgenererade
meddelanden från Förbannade lögner och tre stycken trådar rörande
felrapporter på våra översättningar som Anders tagit hand om.)

> msgstr "Erik Sköldås <erik.skoldas at tele2.se>, 2017"

Här vore det bra om strängen istället var:

"Erik Sköldås <erik.skoldas at tele2.se>, 2017"
"\n"
"Skicka synpunkter på översättningen till\n"
"tp-sv at listor.tp-sv.se"

Vi brukar lägga till slutklämmen i alla de här translator-credits-strängarna.

> msgid ""
> "Adding an image to OCRFeeder is usually the first step when converting a "
> "document."
> msgstr ""
> "Lägga till en bild i OCRFeeder är vanligtvis det första steget vid "
> "konvertering av ett dokument."

Här hade jag översatt början med "Att lägga till" annars känner jag
___ något saknas. ;)

> "the pages area"
> "sidoområdet"

Kan det något kortare sidområdet fungera? Jag tror att betydelsen blir
densamma. Jag hade gärna sett en felrapport uppströms om
"pages area" / "pages' area" -> "page area" då originaltermen också
känns knepig. Håller du med?

> msgid ""
> "The order of the pages in the final document will be the same as the images' "
> "order in the pages' area. This way, pages can be reordered by dragging them "
> "in the images' thumbnails in the pages' area."
> msgstr ""
> "Ordningen på sidorna i det slutliga dokumentet kommer att vara densamma som "
> "bildernas ordning i sidoområdet. På så sätt kan sidor omordnas genom att dra "
> "bildernas miniatyrbilder i sidoområdet. "

"the image' thumbnails in the pages' area". Urk, vilken originalsträng
utvecklarna fått till.
Om originalet hade varit: "This way pages can be reordered by dragging
the thumbnails in the page area."
Då hade jag översatt med: "På så sätt kan sidor omordnas genom att dra
i miniatyrbilderna i sidområdet."
Jag hoppas att båda dessa känns mer rimliga för alla.

> msgid ""
> "guiseq> or right-click over the page's thumbnail and choose <gui>Delete</"
> "gui>."
> msgstr ""

Då menyobjektet man letar efter heter "Ta bort sida" så tänker jag att det borde
vara "För att ta bort en sida" i början.

> msgid ""
> "gui></guiseq> and choose either a custom size, providing the respective "
> "values or a standard paper size from a list."
> msgstr ""
> "För att konfigurera sidstorleken klicka på <guiseq><gui>Redigera</"
> "samt ange aktuella värden eller välj från en lista med standardstorlek."

Jag tror att "respektive värden" kan bli bättre. Och sedan missar vi att
det handlar om pappersstorlekar i slutet, så "standardpappersstorlekar."

> "igenkännandet, främst sid uppdelningen, visa sig vara inkorrekt för ditt "
> "dokument. I det fallet kan det behövas en manuell redigering av igenkännings "
> "resultatet."

Här ska det vara "siduppdelningen" och "igenkänningsresultatet."
Originaltexten lyder "In this case, some manual editing" så kanske
blir det ännu bättre om du skriver "behövas viss manuell redigering"?

> "Den automatiska igenkännings proceduren utför en del komplexa åtgärder och "

Här ska det vara "igenkänningsproceduren".

> msgid ""
> "The automatic recognition will replace all the content areas in the "
> "currently selected page."
> msgstr ""
> "Den automatiska igenkänningen kommer att ersätta allt innehåll på den valda "
> "sidan."

Gränssnittsöversättningen använder "innehållsområden" för "content areas"
så det vore bäst att återanvända den här.

> msgid "Correcting the skew in the images"
> msgstr "Korrigera förskjutning i bilden"

Orignalstränen har plural och i nästföljande strängar kallar du det
för att bilden är snedställd. Vad tror du om "Att korrigera snedställning
i bilderna"?

> msgid ""
> "<app>OCRFeeder</app> offers a way to automatically deskew an image. To "
> "gui></guiseq>."
> msgstr ""
> "<app>OCRFeeder</app> erbjuder en möjlighet att automatiskt räta upp en bild. "
> "För att räta upp en laddad bild, klicka på <guiseq><gui>Verktyg</"

Enligt gränssnittsöversättningen så blev "Image Deskewer" inget mindre än
"Bildupprätare" så för att det ska stämma med menyerna så får du använda
samma. Och "load" brukar vi översätta med "läsa in", så jag tror på
"inläst bild" i denna strängen.

> msgid ""
> "This operation can also be set to be performed automatically every time an "
> "image is added. To set it, simply open the <gui>Preferences</gui> dialog "
> msgstr ""
> "Denna operation kan också ställas in för att utföras automatiskt varje gång "
> "en bild läggs till. För att aktivera det, öppna <gui>Inställningsdialogen</"

I gränssnittsöversättningen blev "Preferences" till "Inställningar" så
det får nog bli "öppna dialogen <gui>Inställningar</gui>". Du har översatt
"check" med "markera", men jag misstänker att det är en "checkbox" som vi
brukar översätta med "kryssruta" i vilket fall vi borde översätta med
"kryssa i".

> msgid ""
> "Depending on the size and characteristics of the image, deskewing an image "
> "may take some time."
> msgstr ""
> "Beroende på storlek och bildens egenskaper, kan det ta lite tid att räta upp "
> "bilden."

Jag vill egentligen inte påpeka att "deskewing an image" borde bli
"räta upp en bild" eftersom den här översättningen också fungerar.
Jag överlåter till din bedömning. :)

Här blir det nog bättre med "vanlig text" utan stor bokstav.
Det känns inte som ett riktigt namn.

> msgid ""
> "After the recognition and eventual manual edition has been performed, it is "
> "possible to generate a document by clicking <guiseq><gui>File</"
> msgstr ""
> "Efter igenkänningen och eventuell manuell redigering har utförts, är det "
> "möjligt att generera ett dokument genom att klicka på <guiseq><gui>Arkiv</"

Men, men... "manual editing" ska det vara i originaltexten. :)
Det finns fler strängar med samma fel. Rapporterar du uppströms?

> msgid ""
> "The HTML exportation generates a folder with the document pages represented "
> "by one HTML file. In each page there are links to go to the previous and "
> "em>."
> msgstr ""
> "HTML-exporten genererar en mapp med dokumentsidorna representerade av en "
> "HTML-fil. På varje sida finns länkar för att gå till föregående och nästa "
> "sida. Området för bildinnehållet lagras i en undermapp som heter <em>bilder</"
> "em>."

Det vore bättre om originaltexten vore
"Exporting to HTML generates a folder with one HTML file per page. Each page
has links to go to the next and previous page. Images are stored in a subfolder
called <em>images</em>."

Ty då hade du haft en sportslig chans att översätta det här till något som
ger mening på svenska också. Orkar du felrapportera detta uppströms och
när ändringen letat sig in i översättningssträngarna, fixa den här strängen
på nytt?

Tar du bort blanksteget innan -typer så blir det perfekt.

> msgid ""
> "From scratch: If this option is selected, <app>OCRFeeder</app> creates a new "
> "<em>PDF</em> from scratch."
> msgstr ""
> "Från början: Om det här alternativet är valt skapar <app>OCRFeeder</app> en "
> "ny <em>PDF</em> från början."

"Om detta alternativ är valt" blir kortare. Fungerar i nästa sträng också.

> "Efter igenkännande proceduren och eventuell manuell redigering är gjord, är
> "det möjligt att skapa ett dokument genom att klicka på <guiseq><gui>Arkiv</"

Vi har "igenkänningsproceduren" sedan tidigare, det blir bäst.
Originalsträngen talar om "to generate a document" så jag tänker
att "att generera ett dokument" blir än bättre. Jag tror inte det
spelar så stor roll, men det saknas ett blanksteg efter </guiseq>
och före <keyseq>. Däremot översätter vi "SHIFT" med "SKIFT", även
om originalsträngen (och vi när de ändrat) förmodligen bara borde
använda inledande versal (detsamma gäller för "CTRL").

> msgid ""
> "Depending your needs, choose whether all pages (with the <gui>All</gui> "
> "option) or only the currently selected one (<gui>Current</gui> option) "
> "should be exported. The default option is <gui>All</gui>. After making your "
> "selection, press <gui>OK</gui> to generate the document."
> msgstr ""
> "Beroende på dina behov, välj om alla sidor (med alternativet <gui>Alla</"
> "gui>) eller bara den aktuellt valda sidan \n"
> "(alternativet <gui>Aktuell</gui>) ska exporteras. Standardalternativet är "
> [...]

Originalsträngen borde inledas med "Depending on your needs". Din
översättning gillar jag dock.

> "klicka på knappen <gui>Ersätt</gui> i  bekräftelsedialogrutan."

Här har ett dubbelblanksteg nästlat sig in i strängen.

> msgid "Advanced options for a better recognition"
> msgstr "Avancerade alternativ för ett bättre igenkänning"

"en bättre igenkänning" går, men jag hade nog hellre sett att
originaltexten vore "for better recognition" och motsvarande
ändring på svenska.

> msgid ""
> "<app>OCRFeeder</app> has some advanced options that can be used to perform a "
> "better recognition. These options can be chosen from the <guiseq><gui>Edit</"
> "tab."
> msgstr ""
> "<app>OCRFeeder</app> har några avancerade inställningar som kan användas för "
> "att utföra bättre igenkänning. Dessa alternativ kan väljas från dialogrutan "
> "<gui>Igenkänning</gui>."

Hm... Fliken "Recognition" verkar ha översatts med "Känn igen" i
gränssnittsöversättningen, men jag tycker bättre om ditt förslag
"Igenkänning". Går det att övertyga dig om att ändra i gränssnittet
så det stämmer?

> msgid ""
> "<gui>Fix line breaks and hyphenization</gui>: OCR engines usually read the "
> "text line by line and seperate each line with a line break. Sometimes, this "
> "is not what the user wants because the text might be broken in the middle of "
> "a sentence."
> msgstr ""

Originaltextsfel då det ska vara "hyphenation". Finns flera förekomster.

> msgid ""
> "Checking this option will make <app>OCRFeeder</app> remove single newline "
> "characters after the text is recognized by the engines."
> msgstr ""
> "Om du markerar det här alternativet kommer <app>OCRFeeder</app> att ta bort "
> "enstaka tecken i en ny rad efter att texten har identifierats av motorerna."

Här hade jag i sedvanlig ordning använt "Om du kryssar i" i början.
Sedan är det nog "enstaka nyradstecken" som avses tror jag.