Re: diffutils-3.5.14 (100%) by Göran Uddeborg

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Feb 7 17:26:45 CET 2017

Den 2017-02-03 kl. 23:47, skrev Translation Project Robot:
> Hello, members of the Swedish team.
>
> The TP-robot is happy to announce the presence of a new PO file:
>
>     http://translationproject.org/PO-files/sv/diffutils-3.5.14.sv.po
>
> All of its 270 messages have been translated.

Tilläggen ser bra ut, men ser att denna inte granskats på åratal, så går
lite djupare:

>Detta är fri programvaraL:

"programvara"

>  LTYPE is 'old', 'new', or 'unchanged'.  GTYPE is LTYPE or 'changed'.
>  LTYP är ”old”, ”new” eller ”unchanged”.  GTYP är LTYP eller ”changed”.

LTYPE översätts "RTYP" i strängarna innan.

>HOPP1 och HOPP2 anger antalet antalet byte

"antalet" fördubblat.

>"    %c'C'  the single character C\n"
>"    %c'T'  det ensamma tecknet C\n"

Eftersom det ändrats blir det "tecknet T".
https://www.gnu.org/software/diffutils/manual/html_node/Line-Formats.html

>No match
>Ingen match

Översättningen låter nu som att något är enkelt. Jag skulle välja "Ingen
träff" eller "Ingen matchning"

>-F, --show-function-line=RU   visa dn senaste raden som matchar RU

"den senaste"

>Dessa formatflagger

"formatflaggor"

>-D flaggan stödjs ej för kataloger

För att undvika särskrivning skulle ordningen i början kunna ändras till
"flaggan -D"

>output only the left column of common lines
>skriv ut endast ut gemensamma raders vänstra kolumn

Det första "ut" kan tas bort här.