GNOME 3.24, del 1

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Feb 13 23:21:37 CET 2017

Hej,
har lagt upp nya översättningar för några av programmen i GNOME 3.24 på https://l10n.gnome.org/languages/sv/gnome-3-20/ui/

Största skillnaden för denna översättningscykel är att originalsträngarna går samma väg som vi gjort tidigare med ökad UTF-8-användning. En stor del av ändringarna som bara är av typen ... -> … samt " -> ” med andra ord. Vad som kommer göra viss skillnad för oss är att numera även gschema-strängar till stor del börjar använda sneda citattecken. Jag tycker här att även vi kan följa efter, så har gjort ändringar åt det hållet.

Att man inte kan mata in gschema-syntax omgiven av sneda citattecken i terminalen kvarstår, men svaret kommer nu att vara samma som för det engelska originalet (skriv helt enkelt värden utan citattecken vid inmatning), så det är ingen extra svårighet för översättningen och därmed acceptabelt enligt mig.

Tacksam för kommentarer.

Diffar mot tidigare översättningar:

empathy: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/355187/0/0/
gnome-calendar: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/355201/0/0/