midi-instruments-0.2 (100%) by Sebastian Rasmussen

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Jan 16 23:38:08 CET 2017

Den 2016-03-29 kl. 23:22, skrev Translation Project Robot:
> Hello, members of the Swedish team.
>
> The TP-robot is happy to announce the presence of a new PO file:
>
>     http://translationproject.org/PO-files/sv/midi-instruments-0.2.sv.po
>
> All of its 192 messages have been translated.

Musik är inte mitt specialområde, men kan förstås inte hålla mig från
att granska i alla fall.

>Gevärskott

"Gevärsskott"

>msgid "Short Guiro"
>msgstr "Koer guiro"

"Kort"

>msgid "Xylophone"
>msgstr "Xylophone"

"Xylofon"

>msgid "Chromatic Percussion"
>msgstr "Kromatisk "

Slutet saknas.

msgid "Synth Lead"
msgstr "Synthsolo"
msgid "Synth Pad"
msgstr "Synthplatta"
msgid "Synth Effects"
msgstr "Syntheffekter"
msgid "Synth Bass 1"
msgstr "Synthbas 1"
msgid "Synth Bass 2"
msgstr "Synthbas 2"
msgid "SynthStrings 1"
msgstr "Synthstråkar 1"
msgid "SynthStrings 2"
msgstr "Synthstråkar 2"
msgid "SynthBrass 1"
msgstr "Synth bleckblås 1"
msgid "SynthBrass 2"
msgstr "Synth bleckblås 2"
msgid "Synth Drum"
msgstr "Synthtrummor"

Då jag ser dessa börjar jag fundera på om "Synth" eller "Synt" är
vanligare på svenska.

>Voice Oohs
>Uhh röst

Här skulle "Ooh-röster" låta bättre för mig. Nu ser det istället ut som
vad någon som fått en för svår fråga skulle svara.

>Trombone
>Trombone

"Trombon"

>Engelsk horn

"Engelskt"

Kanske "ångorgel"? https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngorgel

gobliner om vi vill ha svensk plural https://sv.wikipedia.org/wiki/Goblin

>Taiko trumma

Denna skulle jag skriva ihop som "Taikotrumma".

>Akustiskt bastrumma

"Akustisk"

>#Original name; please translate identical to next one.
>Stängd hi-hat

Då blir det nog versaliseringen "Hi-Hat" även i denna så ser det lika ut
för alla Hi-Hat-strängar.

>Maraccas

Stavas Maracas enligt NE och SAOL.