Cockpit

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Ons Jan 2 21:21:49 CET 2019

Erik Sköldås:
> #: pkg/packagekit/autoupdates.jsx:303
> msgid "Apply all updates"
> msgstr "Lägg på alla uppdateringar"

[m.fl.]

> vet nu inte hur det ser ut i översättningen men borde inte "Apply"
> översättas med "tillämpa" eller "använda."

I många fall är "verkställ" en bra översättning av "apply".  Typiskt
när man har ett fönster med diverse inställningar, man har ändrat på
en del, och vill sedan att de skall få effekt.  Då brukar "verkställ"
vara ordet vi använder.

Men det låter konstigt i mina öron att "verkställa en uppdatering".
"Tillämpa" eller "använd" skulle vara lite mindre konstigt, men ändå
inte bra.

Ett alternativ som jag skulle kunna tänka mig när det gäller
uppdateringar vore "installera".  Är det bättre kanske?  Vad tycker
ni, Erik och övriga?