comps

Tomas Gradin tg at df.lth.se
Ons Aug 27 18:24:51 CEST 2014

> Det går bra utan bindestreck, ser i Svenska skrivregler följande:

> Stycke 12.17.2:
> "Sammansättningar skrivs som regel utan bindestreck.
> Observera att detta även gäller sammansättningar med företags- och
> varunamn och liknande. man skriver alltså t.ex. /Volvoanställd, ...,
> Microsoftprogram/"

En tydligare formulering finns i Myndigheternas skrivregler:

5.4.4
Sammansättningar där den första leden är ett företagsnamn, produktnamn
eller liknande som har kvar sin namnkaraktär bör skrivas med stor
begynnelsebokstav: Internetadress, Rixlexabonnemang,
Stadshypoteksaktier, Systembolagsbutiker, Windowsbaserad

Fast jag föredrar också Fedora-användare framför Fedoraanvändare :)

Sen finns det ju fedoraanvändare också, fast dem ser man sällan nuförtiden.

/tg