gLabels

Åke Engelbrektson eson57 at gmail.com
Sön Dec 14 16:03:36 CET 2014

Arve Eriksson skrev den 2014-12-14 14:03:
> (Kollade glabels-master-po-sv-224349.merged.po)
> libglabels/lgl-db.c:2056: Fundering/förslag: Känns inte
> "helsidesetikett" bättre? (Det är inget jag kan peka på som ett direkt
> fel, förstås.)
Nej, det är ju fult att peka, har jag hört. Dessutom ger Stava
<http://www.nada.kth.se/%7Eviggo/stava/> dig rätt. Slarvfelet rättat.

> data/ui/prefs-dialog.ui.h:2: Förslag: "lokalt specifikt beteende" ->
> "platsspecifikt beteende"
> (Liknande på :11 i samma fil: "Lokalt" -> "Plats")
Njaee... det första är ju inställningen för vilken måttenhet som skall
användas som standard i programmet, men du har rätt i att översättningen
inte är särskilt bra. Jag ändrar till "Välj lokalt standardbeteende".
Det funkar bättre med både fliknamnet och den andra inställningen i
samma vy.
Ungefär samma invändning på andra punkten (Det är ett fliknamn i samma
inställningsfönster). "Lokalt" känns för mig, betydligt bättre än "Plats".
Finns det fler synpunkter på det här, så varsågoda.

> data/ui/template-designer.ui.h:7: Förslag: "(ex. 8163A)" -> "(t.ex.
> 8163A)"
Här uppfattar jag nog ex. (exempel) som korrekt svenska, då det handlar
om ett fiktivt exempel och inte ett förslag.

> Det fanns en 'fuzzy' nära slutet, men det känns som om det behövs mer
> sammanhangsinformation innan man kan göra något vettigt av den.
Vill gärna veta vilken sträng du uppfattade som luddig?

Tack för granskningen och övriga slarvfel är naturligtvis också rättade!

Diff2:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/230968/230937/0/

glabels-3.0.mo:
https://svenskasprakfiler.se/tempfiles/glabels-3.0.mo