gLabels

Jan D. jan.h.d at swipnet.se
Ons Dec 24 11:44:28 CET 2014

Hej.

> 24 dec 2014 kl. 09:33 skrev Åke Engelbrektson <eson57 at gmail.com>:
>
> Gängse? Ja, troligen! Men jag vill hävda att det beror på att "någon" börjat använda ordet typsnitt i fantasilös brist på alternativ, när det gäller digitala tecken. Historiken är väl dessutom just det som gör argumentet relevant.

Personligen tycker jag inte det finns anledning att sluta använda typsnitt, bara för att typ är fåråldrat.  Snitt är ju också föråldrat.
Både typsnitt och teckensnitt har "snitt" i sig, som verkar komma från att man skar trätyper.
Wikipedia har stilsort som alternativ.  Men jag föredrar typsnitt och ser inte att det skulle vara någon skillnad mellan teckensnitt, typsnitt eller stilsort m.a.p. digitala tecken.

Gamla ord får nya betydelser hela tiden.  Ungdomars användning av "fett" har ju sällan nåt med  triglycerid att göra.

	Jan D.