Typsnitt (var: gLabels)

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sat Dec 27 22:34:32 CET 2014

Åke Engelbrektson:
> Historiken är väl dessutom just det som gör
> argumentet relevant.

Historiken är inte det viktiga.  Det viktiga är vilken betydelse ordet
har i nutida svenska.  Det har hänt rätt mycket med ordet "typ" från
grekiskans "typos", och det lär inte sluta nu.

> Återigen min
> personliga åsikt,

Jag inser att du har en stark personlig åsikt här.  Men den får du
faktiskt behärska när du gör översättningarna.  Det går inte ut på att
översätta till språket som vi tycker det borde varit, utan sådant som
det är.

Jag kan lätt räkna upp ord som jag inte tycker om.  Både "webb" och
"chatt" ser jag som anglicismer, som jag helst skulle vilja använt
svenska ord för.  Men nu är båda orden etablerade i nutida svenska,
och därför använder jag dem också när jag gör mina översättningar.
Det är sådan svenskan är, även om det inte är så jag skulle velat att
den vore.

Och på samma sätt använder vi de auktoriteter som finns, Svenska
Akademien, Svenska Datatermgruppen, Språkrådet, m.fl.  Även när vi
personligen inte håller med dem.