Fråga om versaler, egennamn

Tomas Gradin tg at df.lth.se
Tis Jan 7 00:22:25 CET 2014

> En diskussionspunkt vi skulle vilja ha en synpunkt på är versaler i
> meningar för sådant som kan tolkas som egennamn.

> Det ska ju enligt korrekt svenska endast vara på egennamn, men är det
> inte korrekt att ge komponenter egennamn?

Jo, om de har namn. "Utforskaren" har mer karaktären av substantiv
("Dock" är dock - om ni ursäktar uttrycket :) - lite tveksam här), och
sådana har inte versal i svenska.

> Att jag frågar beror på att vi har några centrala komponenter i Unity
> som som skulle behöva namnge konsekvent - Dash, Programstartaren och så
> vidare.
> Exempel:
> Ta bort från Programstartaren -
> Ta bort från programstartaren
>
> Å andra sidan skulle det då även gälla egennamn i meningar som "Lägg i
> Papperskorgen" och det är väl mig veterligen inte praxis idag i
> Linux-världen?

Jag föredrar helt klart "programstartaren" här, eftersom det är ett
substantiv. Liksom papperskorgen :)

Amerikaner, och det är ju amerikansk engelska vi talar om här antar jag,
är sällsynt förtjusta i versaler, och det bör man se upp med när man
översätter.

/tg