Översättning av Aisleriot Solitaire

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Mars 24 18:57:12 CET 2014

On 2014-03-24 14:47, Mattias Eriksson wrote:
> Napolen på S:t Helena är listat under namnet Forty Thieves... var inte
> helt tydligt i mitt förra mail.
> https://en.wikipedia.org/wiki/Forty_Thieves_%28card_game%29
>
> //Snaggen

Patiensnamn är inte lätt. Förutom det Napoleon på S:t Helena som är
Forty thieves finns det tydligen ett som är en svårare föregångare till
freecell:

"FreeCell's origins may date back even further to 1945 and a
Scandinavian game called Napoleon in St. Helena (not the game Napoleon
at St. Helena, also known as Forty Thieves)." [1]

"In his book Världens bästa patienser och patiensspel (The World's Best
Patiences and Patience Games) Einar Werner (European bridge champion in
his day) describes a solitaire called Napoleon på S:t Helena (Napoleon
in St. Helena), which bears an extremely close resemblance to FreeCell." [2]

Slutligen konstaterar jag att det inte är första gången patiensnamn
kommer på tal, sist var 2001 ;-)  [3]

Jag låter Napoleon leva kvar för denna gång. Gjorde dock upptäckten att
spelet Bakers Game inte hade något med bagare att göra, utan att det
blev känt efter spridning av en C. L. Baker. Har ändrat detta till
"Bakers spel".

Fullständig diff för nya po-filen:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/201133/0/0/
Diff för endast denna ändring: