Översättning av kalendern Californa

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Mars 25 17:26:57 CET 2014

Mattias Eriksson:
> * Den snygga versionen av datumformatet på engelska är "Monday, March 10,
> 2014". Jag har på svenska bytt det till "Måndag, 10 Mars, 2014". Skulle vilja
> ha 10:e mars, men det verkar inte stödjas av strftime som är den formatering
> man har att leka med.

Enligt Svenska skrivregler, punkt 137, åtminstone i min utgåva, så
skall datum skrivas utan kolon och bokstav, trots att det uttalas som
ett ordningstal när man läser ut det.  Så det är rätt med "10 mars".

Se även ett liknande resonemang här: http://www.sprakradet.se/9749

Däremot skall det inte vara något kommatecken efter månaden på
svenska.

Personligen tycker jag inte det behövs efter veckodagen heller, även
om jag inte kan hitta någon mer officiell rekommendation i det fallet.