Översättning av gnome-shell

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons May 7 22:37:17 CEST 2014

On 2014-05-06 22:36, Mattias Eriksson wrote:
> Nä nu packar jag ihop för dagen... uppenbart har både hjärna och ögon
> stängt ner :)
>
> //Snaggen

Men du hann i alla fall översätta innan dess :-)

Mina synpunkter är mestadels små, och en hyfsad andel är på rester från
den gamla översättningen, så bra jobbat!

>GNOME-skalet kommer endast att ladda tillägg

Hittills i modulen har "läsa in" använts som översättning på "load".

>Please keep in mind that this only controls what GeoClue will allow
>Vänligen kom ihåg att detta endast reglerar vad GeoClue kommer att tillåta

Här klarar man sig lika bra även utan "Vänligen". Generellt används i
svenskan artighetsformer mycket mer sällan än "please" i engelskan. Om
det inte känns kort och avhugget utan så kan ofta "please" helt skippas
från översättningen.

>de på egenhand har möjlighet

Skulle själv skriva "egen hand".

>Restart & Install
>Starta om & Installera

Eftersom de använder html-koden & för och-tecknet i originalet
skulle jag inte våga använda bara och-tecknet, man vet aldrig om det
skrivs ut korrekt.

>Kör på batterispänning

Skulle själv välja "batteriström" eller bara "batteri".

>Translators: this is for network devices that are physically present
but are not
>under NetworkManager's control (and thus cannot be used in the menu) */
>
>Unmanaged
>Ohanterad

Tolkar översättartipset ovan som att det är plural, så "Ohanterade" är
nog bättre.

>Disconnecting
>Kopplar från...

Originalet gjorde sig av med de tre punkterna

>msgid "%H∶%M"
>msgstr "%H∶%M"

Detta fanns sedan tidigare, men som jag tidigare nämnt har så här långt
i de flesta fall punkt snarare än kolon använts som avgränsare mellan
timmar, minuter och sekunder i Gnomes översättningar. Verkar vara 12
strängar med strftime-syntax som detta påverkar.

Slutligen en granskning av existerande översättning:

>Show the week date in the calendar
>Visa veckodatum i kalendern
>
>If true, display the ISO week date in the calendar.
>Om true, visa veckodatum enligt ISO i kalendern.

"veckonummer" känns mer naturligt för dessa. Det är i alla fall det som
det handlar om: https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_week_date

>History for the looking glass dialog
>Historik för spegel-dialogen

Dessa kan sättas ihop utan bindestrecket.