Punkt eller kolon för tid

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Sat May 10 00:00:35 CEST 2014

On 2014-05-09 22:03, Johnny Rosenberg wrote:
> Ensligt svensk standard ska det vara punkt, ...

Fast nu är det ju inte så enkelt. Normeringen varierar. Medan Språkrådet
säger punkt, säger svensk standard (SIS) kolon i enlighet med ISO-8601.
Och som framgår av tidigare inlägg, är praxis också varierande.

I Linux-sammanhang hämtar många program formaten för datum och tid från
aktuell locale, medan andra program blandar in gettext och alltså ger
översättarna möjlighet att modifera formaten.

Är det då bara en smaksak? Nej, det finns en annan viktig aspekt:
konsekvens. locale-baserat format för tid innebär kolon, och strävan
efter att samma format skall användas överallt är ett viktigt skäl till
att jag för min del förordar kolon vid översättning.

Så personligt tyckande kan vi nog lämna åt sidan. Däremot kan vi
konstatera att tekniken för att generera format för datum och tid är en
restriktion som bör beaktas.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj