Re: Punkt eller kolon för tid

Johnny Rosenberg gurus.knugum at gmail.com
Sat May 10 11:39:05 CEST 2014

Den 10 maj 2014 00:00 skrev Gunnar Hjalmarsson <gunnarhj at ubuntu.com>:

> Fast nu är det ju inte så enkelt.

Det var inte min mening att försöka få det att framstå som enkelt…

> Normeringen varierar. Medan Språkrådet
> säger punkt, säger svensk standard (SIS) kolon i enlighet med ISO-8601.

Då är det ju enkelt i alla fall… SIS är ju svensk standard, språkrådet är
ju aningen mer åt tyckande-hållet, så SIS borde ju vara vägledande… eller?
Fast de har ju lite olika målgrupper, i och för sig.

> Och som framgår av tidigare inlägg, är praxis också varierande.

Fast om man alltid går efter praxis så kan man ju aldrig få igenom några
förändringar. ”Så har vi alltid gjort” leder sällan till några
innovationer… eller till något gott över huvud taget.

> I Linux-sammanhang hämtar många program formaten för datum och tid från
> aktuell locale, medan andra program blandar in gettext och alltså ger
> översättarna möjlighet att modifera formaten.
>
> Är det då bara en smaksak? Nej, det finns en annan viktig aspekt:
> konsekvens.

Fast att konsekvent göra fel är inte heller någon bra idé.

> locale-baserat format för tid innebär kolon, och strävan
> efter att samma format skall användas överallt är ett viktigt skäl till
> att jag för min del förordar kolon vid översättning.
>
> Så personligt tyckande kan vi nog lämna åt sidan.

Det var därför jag så noga påpekade att det bara var just tyckande och
alltså inte ett krav eller ens i närheten av något sådant…

> Däremot kan vi
> konstatera att tekniken för att generera format för datum och tid är en
> restriktion som bör beaktas.

Absolut.