Punkt eller kolon för tid

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat May 10 13:34:23 CEST 2014

On 2014-05-10 11:49, Johnny Rosenberg wrote:

>     Inväntar först reaktioner här på listan. Vad tycks om mitt
>     förslag, ska
>     vi "gå mot strömmen"? ;-)
>

> "Vad tycks" antyder att du är ute efter ett tyckande här, och mitt
> lyder "nej" (trots att jag normalt gillar att gå mot strömmen...), men
> alla andra tycker säkert mycket bättre än jag. Det är som med musik.
> Alla andra tycker rätt och jag tycker fel.

Frågade vad som tycktes då detta till viss del blir en tyckandefråga då
det finns goda belägg för båda sidor. Ett redigeringskrig över locale
känns inte speciellt givande, så bäst att det diskuteras ordentligt här
innan något görs i den ena eller andra riktningen.

En intressant sak jag upptäckte är att i Norge, där situationen såvitt
jag förstår liknar den svenska väldigt mycket, så har Språkrådet där
sedan februari i år börjat tillåta även kolon som separator:

" Reglane har lege fast sidan 1970-åra, men skrivemåten med kolon i
klokkeslett har vorte meir og meir vanleg. Digitalisering er ei viktig
årsak. Etter den internasjonale standarden NS-ISO 8601 skal kolon
brukast som skiljeteikn, og det er styrande for korleis mange skriv
klokkeslett på datamaskinar. Kolon vert no eit alternativ i dei
offisielle skrivereglane." [1]

Ska skicka iväg ett meddelande till det Svenska språkrådet och se om de
har planer på att gå i samma riktning, eller om de håller fast vid sin
linje.

/Anders

[1]
http://www.sprakradet.no/Toppmeny/Aktuelt/Fire-endringar-i-rettskrivinga-og-skrivereglane/