Punkt eller kolon för tid

Gunnar Hjalmarsson gunnarhj at ubuntu.com
Sat May 10 14:57:37 CEST 2014

On 2014-05-10 13:34, Anders Jonsson wrote:
> En intressant sak jag upptäckte är att i Norge, där situationen såvitt
> jag förstår liknar den svenska väldigt mycket, så har Språkrådet där
> sedan februari i år börjat tillåta även kolon som separator:
> Ska skicka iväg ett meddelande till det Svenska språkrådet och se om de
> har planer på att gå i samma riktning, eller om de håller fast vid sin
> linje.

Låter som en god idé.

Då jag har flera språk installerade på datorn, gjorde jag just en
internationell studie. :)

da_DK: 14:54:33
de_DE: 14:54:33
el_GR: 02:54:33 μμ
en_GB: 14:54:33
en_US: 02:54:33 PM
es_AR: 14:54:33
es_ES: 14:54:33
fi_FI: 14.54.33
fr_FR: 14:54:33
nb_NO: kl. 14.54 +0200
nl_NL: 14:54:33
sv_SE: 14:54:33

Slutsats: Norrmännen går sin egen väg (fram tills nu?), finnarna gör som
vi gjorde förr, och övriga västvärlden använder kolon. Så till skillnad
från datumformat, där vi är ett av få länder som sedan länge använder
formatet ÅÅÅÅ-MM-DD, tycks HH:MM:SS ha slagit igenom.

--
Gunnar Hjalmarsson
https://launchpad.net/~gunnarhj