Punkt eller kolon för tid

Mattias Eriksson snaggen at gmail.com
Sat May 10 17:12:50 CEST 2014

När jag testade sv_FI och lekte lite med de olika localen noterade jag
hur jag reagerade väldigt olika på de olika varianterna beroende på
om sekunder är med eller inte. I mitt huvud är 16:52 och 16.52 rätt
så ekvivalenta, och skriver man med prefixet kl så känns punkt
versionen kl 16.52 klart mer naturlig. Lägger man på sekunder och
datum så blir läget helt annorlunda:

2014-05-10 16:52:27

2014-05-10 16.53.43

Här blir det i alla fall i mitt huvud mycket mer naturligt med kolon
som separator, versionen med punkt känns väldigt ovan. Jag funderar
lite på vad det beror på och kommer fram till följande analys.
Punkt som separator är det som traditionellt har använts i Sverige
när tid angivits i skrift i pappersform, och då har väldigt sällan
tid spelat roll (förutom i sportsammanhang) utan tid har angetts som
"kl 16.52".
Sedan elektronik kommit in i bilden har även kolon introducerats, då
ingen orkade modifiera de amerikanska standarden till Svensk standard.
Således hade alla digitala klockor, videobandspelare, mikrovågsugnar,
Text-TV, och även sportsändningar kolon som separator, för att inte
tala om just datorer och operativsystem.

Således har vi idag en hybridstandard där punkt fortfarande är
nästan dominerande på papper och i löpande text, medan i elektronik
och för klockor är kolon dominerande.

Vilken som är att föredra för översättning är jag lite kluven
till, det är ju lite charmigt med punkt medan kolon känns mer
inarbetat i datorsammanhang. Dock känns det viktigt (speciellt i
fallet där sekunder visas) att allt är konsekvent.

//Snaggen

lör 2014-05-10 klockan 14:57 +0200 skrev Gunnar Hjalmarsson