Re: Punkt eller kolon för tid

Johnny Rosenberg gurus.knugum at gmail.com
Sat May 10 21:27:05 CEST 2014

Det är ju bara det att alla verkar vara så förtjusta i globaliseringen och
den sägs ju lösa i stort sett alla problem som finns och några till.
Samtidigt verkar vi inte vilja anpassa oss till globala standarder… Fast de
flesta länder har ju anpassat sig betydligt sämre än vi och har en massa
saker för sig som att skriva datum i knasig ordning och mäta saker i lbs,
gallons, mph med mera och att dessutom skriva km/h som ”kmph”…

Jag är ju född på 1960-talet och jag kanske minns helt fel, men jag har för
mig att klockslag skrevs med kolon i tidningar och på TV, exempelvis
TV-tablån, när jag var barn.
Att de numera använder punkt istället hade jag väl accepterat mer om det
varit svensk standard, men det verkar ju inte vara det längre, i alla fall
inte sedan 2011, och varför har man en standard om ingen följer den?

Man skulle kanske kunna hänvisa till just svensk standard, SS-ISO
8601:2011, i sin argumentation, men det är svårt att hitta någon trovärdig
länk. Man kan ladda ner hela standarden om man vill, men det verkar kosta
975 kr, se:
http://www.sis.se/terminologi-och-dokumentation/informationsvetenskap-publicering/dokument-för-administration-handel-och-industri/ss-iso-86012011

Ingenting jag har lust att betala för som privatperson i alla fall.

Med vänlig hälsning

Johnny Rosenberg