Översättning av Inkscape, kommande version 0.91

Christoffer Holmstedt christoffer.holmstedt at gmail.com
Sön Okt 5 20:00:10 CEST 2014

Hej
Jag har varit i kontakt med Josef utanför epostlistan i somras men tänkte
uppdatera er alla med detta mail.

Översättningen av Inkscape har inte uppdaterats sedan 2010 om copyright
datumen stämmer i sv.po för Inkscape men tänkte som sagt ändra på det under
hösten. Just nu pågår finslipning av nästa version av Inkscape 0.91 så mitt
mål är att försöka bli klar innan den versionen släpps. Från Josef fick jag
tips om att en hel drös översättningar väntar på godkännande på Launchpad
[1] men efter att bara ha gått igenom någon enstaka sida kändes det rörigt,
jag har ju ingen aning om i vilket sammanhang respektive översättning finns
i.

Dessutom har jag upptäckt att översättningarna där är kopplade till 0.48.x
branchen i Inkscape-projektet vilket inte kommer få fler uppdateringar och
innehåller säkert flera strängar som är borttagna i 0.91. Jag har därmed
lämnat dem översättningarna som de är i väntan på godkännande. Ska/kan vi
låsa launchpad översättningar där på något sätt?

Jag arbetar istället lokalt med Inkscape sv.po filen från "trunk" branchen
och kommer att ladda upp översättningen direkt till Inkscape-repot när jag
känner mig redo. Det skulle dock vara trevligt med någon form av korrektur
av översättningar i sinom tid, hur brukar ni göra sådant?

Med vänlig hälsning
--
Christoffer Holmstedt