Bluetand? Blåtooth?

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Tis Sep 2 11:37:19 CEST 2014

Jag beklagar att blåtand inte blivit mer använt.  Särskilt med
historiken, tekniken är ju faktiskt uppkallad efter kungen Harald
Blåtand.  Men det var några fåniga rättighetsskäl till att de som
jobbade med det absolut inte fick säga blåtand, utan måste säga
bluetooth.  Förmodligen något med varumärken och sådant

Trist att sådant skall lyckas styra språket.  Men jag tänker inte
slåss för att vi skall fortsätta med blåtand.  Jag märker också att
det inte används särskilt mycket.

Jag ville bara beklaga sakernas tillstånd.