Översättning av iso_15924

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Sat Aug 15 11:23:08 CEST 2015

Josef Andersson:
> I den befintliga översättningen var det ca 50/50 hur man hade gjort
> så det var inte alls vägledande.

Ja, att det inte skall vara blandat tror jag vi kan vara överens om.

Det finns inte något självklart rätt sätt.  Användningen av den här
översättningen kommer säkert huvudsakligen göras av engelsktalande
personer, som inte ens förstår att det kan vara ett problem.  Om
namnen dyker upp i ett menyval så är stor begynnelsebokstav inte
orimligt.  Men det är inte heller nödvändigt.  Om de dyker upp efter
t.ex. ett kolon så är det däremot fel med stor begynnelsebokstav.

Mot den bakgrunden skulle jag nog rekommendera att översättningen
använder liten begynnelsebokstav.  Men det är ingen stark åsikt.  Det
kommer inte bli perfekt hur vi än gör.  Att få det perfekt skulle
kräva att vi gick in och förbättrar all kod som använder
översättningen, och gör om begynnelsebokstaven till versal om den
används i ett sammanhang där det skall vara så.  Men det är knappast
realistiskt.  Och jag vet inte om det heller skulle fungera för alla
språk.