Ny rpm, 5-grenen

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Fre May 1 00:06:48 CEST 2015

On 2015-04-27 10:03, Göran Uddeborg wrote:
> Jag har uppdaterat översättningen av rpm 5.  Om någon vill granska så
> är ni välkomna.
>
> Jag kanske skall påpeka att detta nog inte är den version av rpm de
> flesta av er använder.  Rpm grenade upp sig en gång i tiden, och de
> flesta distributioner, t.ex. Fedora, använder grenen rpm 4
> (http://www.rpm.org/).  Denna katalog avser den andra grenen, rpm 5
> (http://rpm5.org/).
>
> Bara så ni vet vad ni granskar. :-)
>
>    ftp://ftp.tp-sv.se/pub/gnu-sv/rpm.podiff
>    ftp://ftp.tp-sv.se/pub/gnu-sv/rpm.po

En lång fil, så jag kunde hitta en del saker både i original och
översättning:

 >Prefix måste börja med med

Dubblerat "med".

 >%s har ogiltigt ogiltigt numeriskt värde

Dubblerat "ogiltigt".

Sen kommer en rad stavfel som pofilter påpekade:

 >antivna

> [...]

"buildsrpm"

 >sät

"sätt" (flera av denna)

 >refernser

"referenser (flera av denna)

 >anväder

"anfäder"

 >tämporärfil

"temporärfil" (flera av denna)

 >Remove dontaudits
 >Ta bort dondaudits

"dontaudits"

 >referar, referea

Här skulle "refererar" samt "referera" låta bättre för mig.

 >huvudtagdata

Stavas "tagg" i övriga översättningen.

 >Utdtafilen \"%s\" finns

"Utdatafilen".

 >filerna i dett namngivna trädobjektet

"det"

 >Install/Upgrade/Erase options:
 >Installations-/Uppdaterings-/Raderingsflaggor

Avslutande kolon saknas.

 >Sökvägen moste vara skrivbar

"måste"

 >fins inte

"finns"

 >Vesa endast namn

"Visa"

 >antalet matachander rader

"matchande"

 >can be \"user\" for a user-defined
 >kan vara ”user” frö en användardefinierad

"för"

Avslutar med några stavningsbrister i originalet:

 >Ouptut file \"%s\" exists

"Output" i originalet är felstavat.

 >not suported for strings

"supported"