Re: Översättning av gnome-initial-setup med mera

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Feb 22 18:18:04 CET 2016

On 2016-02-18 23:37, Sebastian Rasmussen wrote:
> Ja det gjorde jag, men jag menade mer som i %p expanderar _inte_ till
> f.m./e.m. och det vet jag inte om det är korrekt. Är det? Jag vill minnas
> att du lade till just f.m./e.m. i några översättningar nyligen nämligen.
>
> Annars såg den nya diffen utmärkt ut.

Detta är förväntat. %p expanderas till en tom sträng i svensk lokal.
Detta verkar rimligt enligt mig eftersom vi aldrig såvitt jag vet
använder 12-timmarsklocka. http://lh.2xlibre.net/locale/sv_SE/
De flesta nordiska språks lokaler har löst det på samma sätt. En möjlig
lösning för den som alltid vill få %p att skriva ut något blir då att
sätta LC_TIME till någon lokal som använder sig av någon slags AM/PM-visare.

Hittade att Gunnar Hjalmarsson hade skrivit ett kort bra inlägg förra
gången frågan kom på tal:
http://listor.tp-sv.se/pipermail/tp-sv/2014-September/001550.html

Jag tycker likadant, och erbjuder här därför det klockformat
användaren/programmet ber om, 12-timmarsklocka och %p. För strängar där
AM/PM istället skrivs ut explicit valde jag f.m./e.m.