iso_639_3-3.65 (100%) by Josef Andersson

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Tis Jan 24 01:45:06 CET 2017

Det här blev ju småspännande. Jag programmerade en snurra för denna som har följande logik.

1. Kolla de officiella källlor som finns, d.v.s. idag KBs språkkoder.
http://www.kb.se/katalogisering/Formathandboken/Sprakkoder/Sprakkoder/

(Jag har verkligen letat, men inte funnit flera källor. SIS har den bara på engelska,
annars är det väl de som borde ha haft en 100% svensk variant om det fanns)

2. Fanns inget i 1. sök på engelska Wikipedia, och vid träff, kolla om
det finns en länk till svensk term, om så, använd den.

3. Inget funnet, använd originaltermen.

Jag har manuellt verifierat de översatta isokoder som börjar på A, och de stämmer enligt logik.
Kommer självklart att släppa koden på github när jag städat upp den lite, eventuellt lite mer enhetstester också.
Med koden släppt underlättar det ju om  man vill köra om den i framtiden, fixa fel eller utöka om flera källor tillkommer.
Men översättningen skickar jag in redan nu.

Tror ingen vill granska denna 100% men om någon vill lägga en timme på att ta stickprov är det välkommet -
kolla då något annat än de isokoder som börjar på A.

--
Vänligen / Best Regards
Josef Andersson