[Tp-sv] Gutenprint

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Juni 1 21:43:14 CEST 2021

On 2021-06-01 11:28, Göran Uddeborg wrote:
> Väldigt många av strängarna är dock namn på
> skrivarmodeller som inte skall ändras vid översättning. De behöver väl
> knappast någon noggrannare granskning. (Jag är lite osäker på om det
> finns något fall där det egentligen är meningsfullt att ha med dessa i
> filen över huvud taget. Men kanske det finns någon aspekt för något
> språk som är mer avlägset från engelska som jag missar.)

Fint, ska se om jag hittar tillfälle att granska.

Gissar på att namnsträngarna är där för translitterering så att alla ska
kunna få något som är lätt att läsa och uttala. Om man tänker sig en
annan värld där alla skrivare kom från Ryssland skulle vi nog vara glada
över chansen att latinisera namn som Спутник och Пра́вда.