[Tp-sv] Svenska översättningar för Gentoo

et-8 at emiliatrollros.se et-8 at emiliatrollros.se
Tors Juni 3 00:05:36 CEST 2021

Hej!

Jag använder Gentoo Linux.
Vissa manualsidor av de ni översätter kommer automatiskt på svenska,
ingen aning hur, men det fattas en del. Trots att ni har översatt dem
färdigt enligt statistiken som finns på:
https://translationproject.org/team/sv.html

Finns det någon anledning till att era översättningar inte finns på
GitLab projektet som The Linux man-pages project hänvisar till?
Linux man-pages project:
https://www.kernel.org/doc/man-pages/translations.html
GitLab projektet:
https://manpages-l10n-team.pages.debian.net/manpages-l10n/
https://salsa.debian.org/manpages-l10n-team/manpages-l10n

Detta är paketen som Gentoo använder för att installera manualsidor och
översättningar. Där kan ni också se en länk till uppströms projektet, om
det finns ett sådant.
Manualsidor:
https://packages.gentoo.org/packages/sys-apps/man-pages
https://packages.gentoo.org/packages/sys-apps/man-pages-posix
Översättningar:
https://packages.gentoo.org/packages/app-i18n/man-pages-l10n

Jag tänkte översätt Gentoos program och manualsidor till svenska. Har ni
tips på hur jag smartast påbörjar det projektet? En del av programmen
har po katalogen i källkods tarbollen.

Med vänliga hälsningar, Emilia