[Tp-sv] Svenska översättningar för Gentoo

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Juni 9 22:27:36 CEST 2021

On 2021-06-03 00:05, et-8 at emiliatrollros.se wrote:
> Hej!
>
> Jag använder Gentoo Linux.
> Vissa manualsidor av de ni översätter kommer automatiskt på svenska,
> ingen aning hur, men det fattas en del. Trots att ni har översatt dem
> färdigt enligt statistiken som finns på:
> https://translationproject.org/team/sv.html

Använder inte Gentoo, och vet inte vilka paket det gäller, så kan inte
svara säkert där. Men skulle kunna vara att någon översättning är för ny
för att ha kommit med? Översättningarna på Translation Project bör i
teorin börja användas så fort utvecklaren släpper en ny version som
sedan kommer ut till distributionerna.

> Finns det någon anledning till att era översättningar inte finns på
> GitLab projektet som The Linux man-pages project hänvisar till?
> Linux man-pages project:
> https://www.kernel.org/doc/man-pages/translations.html
> GitLab projektet:
> https://manpages-l10n-team.pages.debian.net/manpages-l10n/
> https://salsa.debian.org/manpages-l10n-team/manpages-l10n

Gissar att svaret är att ingen varit tillräckligt taggad på att
översätta man-sidor i större skala för att skapa ett svenskt projekt
där. Kanske blir det du som ändrar på det? :-)

> [...]
> och översättningar. Där kan ni också se en länk till uppströms
> projektet, om det finns ett sådant.
> Manualsidor:
> https://packages.gentoo.org/packages/sys-apps/man-pages
> https://packages.gentoo.org/packages/sys-apps/man-pages-posix
> Översättningar:
> https://packages.gentoo.org/packages/app-i18n/man-pages-l10n
>
> Jag tänkte översätt Gentoos program och manualsidor till svenska.
> Harni tips på hur jag smartast påbörjar det projektet? En del av
> programmen har po katalogen i källkods tarbollen.

Kan nog inte själv ge några konkreta tips där, men
https://manpages-l10n-team.pages.debian.net/manpages-l10n/ som du
länkade verkar vara en bra tanke för att få in allt i så många
distributioner som möjligt. Har du sedan översättningar du vill ha
granskade går det alltid skicka ett meddelande hit till tp-sv-listan.

Mvh,
Anders