[Tp-sv] manpages

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Ons Juni 1 18:55:56 CEST 2022

Den 2022-06-01 kl. 17:48, skrev Arve Eriksson:

> Så... Har vi något att säga om manpages? Jag kollade i min distro; där
> är alla manualsidor på engelska, så jag kan tänka mig att leva utan
> översättningen. Har vi någon officiell hållning?
>
> Arve

Det finns i alla fall några som är översatta genom Translation Project,
du kan pröva för exempelvis "man" eller "dos2unix".

Någon officiell hållning tror jag inte vi kan tala om, mer än "patches
welcome" :-)

Som ofta är det en fråga om tid, och den som känner sig sugen att
översätta får nog vara beredd på att det tar en del tid och arbete att
få ihop bra, kompletta man-sidor.

Sedan är nyttan mer begränsad jämfört med gränssnittsöversättningar, det
är färre som läser man-sidor än använder programmen de gäller, och den
gruppen kan nog även förväntas vara bättre på engelska. Jag kan därför
också leva utan översatta man-sidor, det finns mycket att prioritera att
översätta eller granska före.

Men skulle inte säga att det finns någon anledning att hindra hugade
spekulanter, så länge god kvalitet kan hållas.

Mvh,
Anders