[Tp-sv] GNOME 42

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sön Mars 13 23:40:22 CET 2022

Den 2022-03-13 kl. 23:08, skrev Luna Jernberg:
> Hejsan tp-sv listan!
>
> GNOME 42 släpps om 1 vecka och några dagar (9,5 dagar) 23:e Mars
> började att översätta Release Notes/Reklamtext till svenska:
> https://people.gnome.org/~lunajernberg/.relnotes42_sv/ och tar gärna
> emot feedback på om något ska ändras eller om det ser bra ut ladda
> gärna ner .md filen och titta lokalt verkar som teckenkodningen på
> webbservern inte är 100% rätt
>
> Med vänliga hälsningar
>
> Luna

Vet inte om den där kommer ha så stor synlighet att översätta. Ser ut
som att de nöjt sig att ha den utan översättningar:
https://discourse.gnome.org/t/new-infrastructure-for-gnome-42-release-notes/9063/2

Om jag sedan ska ha några allmänna synpunkter på översättningen, har
inte gått på djupet:

 >GNOME projektet
 >Wacom ritplattor
 >GNOME OS avbilden
 >byt namn UI

Särskrivet

 >Programmet Är nu

Stor bokstav inne i mening.

 >nydesignadat
 >eAktiverade

Stavfel här.

 >GNOME's
 >GNOME’s

Genitivapostrof används inte på svenska. GNOME:s eller GNOMEs.

 >programmen .

Här har det hamnat mellanslag innan punkt.