[Tp-sv] GCC 12

Göran Uddeborg goeran at uddeborg.se
Mon May 9 20:57:59 CEST 2022

Arve Eriksson skrev:
> #: params.opt:135
> #, no-c-format
> msgid "Maximum number of outgoing edges in a switch before EVRP will not process it."
> msgstr "Maximalt antal utgående bågar i en switch före EVRP inte kommer bearbeta den."
>
> Jag förstår inte det här, men det kan vara så enkelt som att jag bara inte är särskilt insatt i arkitekturspecifik programmering. Kan du ta en extra titt?

Enkelt, EVRP står helt enkelt för "Early VRP". Nu blir det väl
tydligt? :-)

Allvarligt talat, jag skall inte påstå att jag heller är särskilt väl
instatt. Men om jag fattat det rätt betyder "VRP" "Value Range
Propagation". Som jag förstår det är det en optimeringsmetod för att
kunna ta bort kontroller vid körtid när man kan avgöra vid
kompileringen att de inte kommer slå in. Meddelandet ovan anger alltså
när EVRP inte längre kommer göras på en "switch"-sats för att den är
för komplex och har för många grenar.

Så förstår jag det. Som sagt är jag inte väl insatt jag heller.

> Jag stannar där för idag, och det är möjligt att jag inte har tid att gå igenom allt inom en rimlig tid.

Jag tackar så mycket för den granskning du hann med! En delgranskning
är mycket bättre än ingen granskning alls, och med en så här stor
meddelandekatalog är det inte rimligt att ta alltihop. Jag håller på
många veckor med själva översättningen.

Resten av dina kommentarer har jag fört in nu. (Du var osäker i några
fall, men det var förbättringar och rättningar allt du föreslog.)