[Tp-sv] nano-6.0-pre1 (100%) by Josef Andersson

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis May 24 19:11:58 CEST 2022

Den 2021-12-10 kl. 05:32, skrev Translation Project Robot:
> Hello, members of the Swedish team.
>
> The TP-robot is happy to announce the presence of a new PO file:
>
>      https://translationproject.org/PO-files/sv/nano-6.0-pre1.sv.po
>
> All of its 627 messages have been translated.

Det är ett kärt återseende att granska en Josef-översättning för första
gången på länge. Här är vad jag hittat sedan sist:

 >"Begin of Paragr."
 >"Börj på parag."
 >"End of Paragraph"
 >"Slut på paragraf"
 >"Leading whitespace means new paragraph"
 >"Inledande blanktecken betyder ny paragraf"

Då det inte handlar om juridik så skulle jag föredra "stycke" över
"paragraf" på svenska.

För lite mer nostalgi ser jag att jag själv fick det påpekandet från
Sebastian för ett antal år sedan :-)
https://listor.tp-sv.se/arkiv/tp-sv/2015-February/002201.html

 >"Cut current line (or marked region) and store it in cutbuffer"
 >"Klipp ut den aktuella raden (eller markerat område (eller markerat
område) och lagra den i urklippsbufferten"

Delen ”(eller markerat område” har blivit dubblerad.

 >närmsta

"närmaste" om man vill vara mindre talspråklig.
https://twitter.com/sprakradgivning/status/328842459851419648

 >"Show a position+portion indicator"
 >"Visa position+positionsindikering"

"portion" verkar vara en av nanos tre fönsterdelar, så kanske "Visa
position+delindikering"

Mvh,
Anders