Översättning av GParted

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Fre Aug 1 08:24:00 CEST 2014

Då har jag skickat upp en korrigerad version till
https://l10n.gnome.org/vertimus/gparted/master/po/sv

Instämmer i alla kommentarer, men grävde lite kring menyobjekt:

> Råder det en konsensus om detta som jag inte känner till?
> Jag kollade i Daniel Nylanders GNOME ordlista och där översatte han >
det med
> "menypost".

Jag har också tittat i den nämnda listan, och den verkar utdaterad vad
gäller vissa termer som Daniel senare använt sig av. Senaste
uppdateringen 2006.

Menyobjekt verkar vara den term som används klart mest i många
gnome-textdomäner ( grep-sökning på grep -ri -A 3 "menu item" . )
så jag låter det stå kvar.

Ett bra tips generellt är just att med grep söka igenom gnome och andra
större projekt när vissa termer är luddiga. Ofta kan man ju hämta hem
alla översättningar i en och samma komprimerade fil Det är alltid något
nytt, eller något man har glömt, så jag tycker personligen att det är
väldigt hjälpsamt.

Tack för granskningarna! Månadens första rättning och säkert inte den
sista.:)

--
Vänligen / Best regards
Josef Andersson