Re: Översättning av gnome-web-www.static

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Sön Aug 10 11:44:00 CEST 2014

> Bra jobbat med en ganska stor fil.
> Dagens granskning, en del av dem är rena förslag.

Tack! Ja, jag somnade nästan när jag hölll på.
Sent på natten blev det åtminstone. :)

> --> Skulle själv försökt hitta någon svensk benämning, kanske bara blogglista?

När de skriver "blogroll" så tänker jag på https://en.wikipedia.org/wiki/Rolodex
men jag har varken någon aning om det är det som åsyftas eller hur man
översätter det på ett bra sätt. Om inga andra förslag dyker upp så behåller
jag "blogglista"

> I början av översättningen, under det som ligger under termer finns
> det en del oöversatta strängar, exempelvis
>
>         msgstr "accessibility" --> Hjälpmedel
>         msgid "mentorship"
>
> och några fler.

Japp, det stämmer. Jag har lite svårt att kolla detta, men jag tror att dessa
strängar ingår i URL:erna, så som i gnome.org/mentorship. Ett annat tecken
på det är att bara består av gemena bokstäver. Jag är osäker på om jag
verkligen bör översätta dem.

> Design har du annars i översättningen översatt med formgivning.

Japp, jag borde nog vara konsekvent där. Vad gillar du ordvalet?
Jag vet att vi i talspråk använder design och designa, men vilket
bör jag använda i detta fallet?

> Vad sägs om ”Formge GNOME” istället?

Missar jag inte originalets "Get involved" i så fall? Just den webbsidan
(http://www.gnome.org/get-involved/) fokuserar så pass mycket på just
att man ska börja skicka in bidrag och jobba med GNOME.

Vad tror du om nedanstående?
"Deltag i formgivingen av GNOME"

> "Om du du tycker om att leva "
> --> Dubbla du

Detta var nog den bästa delfrasen du citerade hittills.
Jag undrar om den förekommer frekvent här på listan. ;)

> Just ja, glöm inte ändra i library-web heller, såg att detta fortfarande var aktuellt:

Fixat!

gnome-web-www.static:
Senaste ändringarna:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/212451/212398/0/