Re: Översättning av Gtk+ properties

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Tors Aug 14 00:45:24 CEST 2014

> En uppdaterad version finns nu på https://l10n.gnome.org/vertimus/gtk+/master/po-properties/sv
[...]
> Annars tog jag dina kommenterar rakt av. Ett steg....närmare...

Absolut! Dessvärre hittade jag ett par nya konstigheter under
denna andra granskning (kollar bara dina senaste ändringar).

"barngkomponentens" --> "barnkomponentens"
"kontrollerare" --> "kontroller" ty originalet är "controller" som
översatts med "kontroller" på andra ställen.

> msgid "Allowed orientations"
> msgstr "Tillåt riktningar"

"Tillåtna"

> msgid "Handle only touch events"
> msgstr "Hantera bara tryckhändelser"
> msgid "Whether the gesture handles only touch events"
> msgstr "Huruvida gesten bara hanterar tryckhändelser"

"touch events" -> "tryckhändelser"

Samtidigt har vi "touch popups" som vi översatte med "pekpopupper".
Det rör sig om denna kod:
https://git.gnome.org/browse/gtk+/tree/gtk/gtkgesturesingle.c#n235
Och detta är beskrivningen av hela objektet:
https://git.gnome.org/browse/gtk+/tree/gtk/gtkgesturesingle.c#n22

Efter att ha kollat runt i koden lite så verkar det om om detta styr
den boolska flaggan touch_only som verkar styra om man ska testa
på om händelsekällan är en pekskärm eller ej. Så eftersom
GtkGestureSingle hanterar både musgester och gester som kommer
från en pekskärm så borde "touch events" översättas med "pekhändelser".
Håller du med?

> msgid "The orientation of the orientable"
> msgstr "Riktning för riktningsbar"

Jag tycker inte ens att "Riktningen för den riktningsbara" blir bra.

Det lite samma sak som för Accessible, nämligen svårt:
https://git.gnome.org/browse/gtk+/tree/gtk/gtkorientable.c#n31

"Orientation" översätts tydligen vanligen till "orientering" enligt:
https://git.gnome.org/browse/gnome-i18n/tree/glossary/sv.po#n1895

Inte heller "Orienteringen för den orienterbara" känns riktigt bra,
men är det bättre? Jag vet inte…

>  ... måste i mål med....denna fil!

Ja! Snälla! :)