Översättning av geocode-glib

Marcus Lundblad ml at update.uu.se
Tors Mars 13 08:43:32 CET 2014

>         Tyvärr visar det sig att konstanten _NL_ADDRESS_POSTAL_FMT är
>         intern och
>
>         inte finns i t.ex. FreeBSD:s libc.
>         Verkar vara tillbaka på ruta ett... :(
>

> Det går väl att detektera om konstanten finns tillgänglig?
>

> Många lokalkonstanter har dröjt många år innan de stöds av *BSD osv.
> Jag tror inte framgång bygger på att vänta på att allt stöd finns
> tillgängligt överallt, utan vägen till framgång är nog att undan för
> undan göra världen lite bättre där det går. Ett första steg är att
> göra världen lite bättre är nog att använda informationen på de
> [...]

Jag föreslog en patch med #ifdef __GNUC__ som ett första steg,
konstanterna är värden i en enum, så att kolla om det finns med
#ifdef:ar går tyvärr inte. Alternativet som kanske skulle funka skulle
vara att göra automake-macron (som i princip "provkompilerar" en
kodsnutt).
Det är lite dåligt dokumenterat i headerfilen huruvida
_NL_ADDRESS_POSTAL_FMT är tänkt att vara en GNU-utökning eller något
internt som inte är del av det publika API:et. Om det är tänkt för
intern användning i glibc så blir ju koden ganska bräcklig.
Så just nu väntar jag på besked från Claude Paroz om geocode-glib trots
allt kan publiceras för översättning via damned lies.

En "tredje" lösning som jag funderat lite på skulle ju vara om man
definierar ett glib-API för detta. Det kan ju till att börja med använda
sig av en hårdkodad lista automatgenererad för glibcs localedata för att
senare använda ett framtida POSIX-API om det skulle dyka upp.

//Marcus