Re: Punkt eller kolon för tid

Johnny Rosenberg gurus.knugum at gmail.com
Fre May 9 22:03:17 CEST 2014

Den 9 maj 2014 14:27 skrev Gunnar Hjalmarsson <gunnarhj at ubuntu.com>:

> [...]
> $ date
> fre maj  9 14:21:37 CEST 2014
>
> I Ubuntu är det senare ändrat till:
>
> $ date
> fre  9 maj 2014 14:23:24 CEST
>
> Gemensam nämnare är att kolon används som skiljetecken vid
> tidsangivelser i enlighet med internationell standard. Mot den
> bakgrunden känns det lite bakvänt om vi i översättningssammanhang
> använder punkt. Om vi inte samtidigt går emot strömmen och driver igenom
> en förändring av svensk locale, får vi i så fall en olycklig blandning.
>
> Min personliga uppfattning är att vi konsekvent bör använda kolon.

Detta är bara tyckande från min sida, men jag håller med. Ensligt svensk
standard ska det vara punkt, men personligen föredrar jag internationell
standard (ISO-8601), det vill säga kolon. Men som sagt, bara mitt
personliga tyckande, inget annat. Jag ogillar även långt datumformat, utan
vill hellre alltid ha det i siffror, utom veckodagen, exempelvis ”fredag
2014-05-09 22:02:04”, även om jag vet att många inte håller med alls, men
jag får ju tycka så ändå om jag vill…  :P

Johnny Rosenberg