Översättning av locations

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Sat May 24 17:48:05 CEST 2014

On 2014-05-24 10:33, Rune Karlsson wrote:
> Det ser bra ut med dina ändringar, men det är 2 andra saker som jag
> undrar över.
Bra att du har frågor, det är så man lär sig något nytt. Ska försöka ge
dem uttömmande svar.

> Efter nummmer 19541i vänsterkolumnen så finns det en stor mängd med
> strängar som inte finns med i högerkolumnen (den nya översättningen),
> är det rätt och riktigt?
Detta stämmer. Rader i slutet av po-filer som börjar med "#~" är gamla
översättningar som inte längre används. Detta kan bero på att den
strängen ändrats och att den nya strängen finns med högre upp i filen,
eller för att strängen helt enkelt tagits bort ur det översatta
programmet eller biblioteket.

I detta fallet har jag gjort bedömningen att de utgångna
översättningarna inte var något att spara, eftersom de till största del
bestod av ortsnamn, varav de allra flesta helt enkelt kopierat det
engelska originalet. Att ta bort dem ger även en betydande
storleksbesparning i detta fall, po-filen blev 12000 rader mindre.

> Här är det som att det fattas några rader. Jag förstår inte riktigt
> hur översättningsfilerna är uppbyggda så jag kan tyvärr inte ge något
> förslag på åtgärd.
> 400    msgid "French Polynesia"
> 417    msgstr "Gambia"

Detta beror på att länken jag gav är en "diff", vilken bara visar de
delar av po-filen som jag ändrat, samt 5 rader före och efter ändringen.
De horisontella linjer som syns på flera ställen betyder att det finns
rader däremellan som inte visas.

Ingenting som behöver åtgärdas med andra ord. Den fullständiga po-filen
finns på
https://l10n.gnome.org/media/upload/libgweather-master-locations-sv-30900.merged.po

Detta är en väldigt stor po-fil, och det som syns i diffen är bara en
bråkdel av namnen som finns. Har själv bara ögnat igenom po-filen, så
det är fullt möjligt att det finns fler strängar som kan förbättras än
de jag hittat.

Hälsningar,
Anders