Re: Fullständig översättning av gnome-user-docs

Sebastian Rasmussen sebras at gmail.com
Sat Nov 8 22:35:38 CET 2014

Då har jag fixat det som du påpekat:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/227987/227778/0/

> preview-->Har översatts till Förhandsgranskning/Förhandsvisning
> Jag började själv att fundera på när det heter vad. Hittade denna gamla diskussion.
> http://www.softwolves.pp.se/misc/arkiv/sv/19/9728.html
> Om användaren aktiverade funktionen-->förhandsgranskning
> Om programmet aktiverade-->förhandsvisning
>
> Det här sista var alltså bara en fundering, men vill du så kan du ju kolla igenom översättningarna för
> just preview och se om de följer detta mönster.

Mmm, jag kollade runt lite. Det finns i princip tre ställen där "preview"
används i gnome-user-docs: dels när man ska se vilken typ av fil det
är i filhanteraren innan man öppnar den, dels när man konfigurerar
flerskärmsläget i gnome-control-center och slutligen när man alt-tab:bar
mellan program.

Jag har valt att använda förhandsgranska för det första fallet eftersom
Filer använder det ordet i sitt GUI. I de övriga två fallen verkar det som
om det inte är en aktiv åtgärd och GUI:t har inte redan bestämt en
översättning för ordet "preview" så där övergick jag till förhandsvisning.

> Tag bort en enheter säker som används
> --> säker enhet

Nja, det känns fel. "Safely remove a device that is in use" är det som
ska översättas. Vad tror du om "Tag säkert bort en enhet som används"?

> För att ställa inte skärmarna så att de
> --> För att inte ställa skärmarna

Nej, det ska ju vara "ställa in" efter originalets "To set up the displays".

> <gui>Fråga innan papperskorgen töms eller filer tas bort</gui>
> --> innan Papperskorgen (kanske ska vara versaler för den på flera ställen)

Ja kanske, men inte här. I gnome-nautilus står det:

msgid "Ask before _emptying the Trash or deleting files"
msgstr "Fråga innan papperskorgen _töms eller filer tas bort"

så därför måste jag behålla denna potentiellt inkonsekventa översättning.
Åtminstone tills gnome-nautilus uppdaterats.