Nibbles help

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Mon Apr 6 15:01:02 CEST 2015

On 2015-03-28 22:39, Erik Sköldås wrote:
> Tackar för granskningen, ändrade samtliga förslag.
>
> har då även lagt upp ny
> diff:

> /Erik

Har tittat igenom och såg några saker:

 >The <link xref=\"controls-default\">default controls</link> can be
changed "
"in <app>Nibbles</app> to suit your preference or for <link xref=\"multi-"
"player\">multi-player</link> games, when having more than one set of "
"controls becomes necessary. To change the default controls:
 ><link xref=\"controls-default\">Standardkontrolltangenterna</link> kan
ändras i <app>Nibbles</app> för att passa dina önskemål eller för spel
för <link xref=\"multi-player\">flera spelare</link>, när man har mer än
en uppsättning kontroller blir det nödvändigt att ändra standardtangenterna:

Den här meningen känns lång och inte helt sammanhängande. Man skulle
kunna dela upp det i två meningar som originalet, exempelvis något i
stil med "...när mer än en uppsättning kontroller behövs. För att ändra
standardtangenterna:"

 >inside the <gui>Nibbles Preferences</gui> box.
 >någon annanstans inuti <gui>Nibbles Inställnings</gui> ruta.

"Nibbles preferences" översattes till "Inställningar för Nibbles" då det
fanns i gränssnittet. Jag skulle därför skriva slutet som "inuti rutan
<gui>Inställningar för Nibbles</gui>."

 >För att styra din mask rörelser

Blir nog genitiv med "masks" här.

"flerspelarspel"

 >Du kan titta på ett <app>Nibbles</app> spel utan att delta.

Särskrivning

 >donuten, donutformade
 >donutformade
 >donuts

Skulle själv översätta donut till munk i dessa.

 >allmäna

"allmänna"

 >Finger twitching good
 >Rejält snabbfingrad

Kallas "Otroligt bra" i gränssnittet, men snabbfingrad låter bra, så jag
ändrar i spelet i stället: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/252409/0/0/

 >När du trycker på <key>←</key>-tangent
 >När du trycker på <key>→</key>-tangent
 >skulle du behöva trycka <key>↓</key>-tangent

I dessa tycker jag det skulle låta bättre med bestämd form: "tangenten".

 >och få då 10 poäng på en gång.

"får då"

 >Antalet kvarvarande liv för en mask visas av numret till vänster om
kommatecknet i maskens poäng. Om maskens poäng är 10.005, har den 10 liv
kvar.

Ser att poängen skrivs med kommatecken i gränssnittet, så punkten kan
ändras till komma.

 >Den Glassformade bonusen

Litet g i glass.