FOSDEM + GUADEC

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Fre Feb 27 14:59:57 CET 2015

On 2015-02-07 08:31, Josef Andersson wrote:
> Fick två kommentarer (från enskilda) om att vi borde byta ut notifieringar till
> meddelanden, aviseringar eller liknanden, samt förråd mot något annat.
> Men det kan vi diskutera vid annat tillfälle.

Nu har frågan fått mogna till sig ett tag, så kommer med några tankar om
de två orden.

Jag kan hålla med om att notifieringar låter lite styltigt i löpande
text. Avisering tycker jag kan vara en bra ersättning, det gör tydligt
att det är något som pockar på uppmärksamhet. Jag föredrar "avisering"
framför "meddelande" eftersom det finns ett antal strängar med både
"message" och "notification" vilka skulle kunna förvirra om båda
översätts till "meddelande".

För att sen gå vidare till repository har det flera användningsområden,
dels "Software repository" och dels för ett repository inom
revisionskontroll. Är det ordet förråd i alla lägen som sticker i ögonen
, eller bara i någon av betydelserna?

Vad gäller (software) repository så har förråd hängt med ett tag. Tror
det var 2008 jag hörde någon förklara förträffligheten hos Ubuntu med
att det är så lätt att hitta de program man vill ha i förrådet.

Vad gäller revisionskontroll är "arkiv" rätt vanligt förekommande,
exempelvis i översättningen av git. Jag skulle därför kunna tänka mig
uppdelningen "förråd" för det repository som en distribution använder
för att distribuera program, medan källkod kan hittas i ett
git/hg/svn/csv-arkiv.