Översättning av GDM:s handbok

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Mars 3 23:13:55 CET 2015

On 2015-03-01 13:55, Sebastian Rasmussen wrote:
> Hej!
>
> Här kommer en ganska lång översättning av GDM:s handbok.
>

> Jag skojar inte när jag säger att den är lång, så ta det lugnt
> när ni granskar.
Granskning del 2, fram till 70%-strecket:

 >kan vara användbar för att spåra upp problem. om GDM inte fungerar
korrekt.

En punkt mitt i meningen.

 >Notera att vissa distributioner kanske inte lägger till
Användarväxlaren i standardpanelens konfiguration. De kan läggas till
via panelens snabbvalsmeny.

"Den kan läggas till"

 >Denna funktionen kommer inte att fungera

"Denna funktion"

 >bör har root:gdm-ägandeskap och 1777-rättigheter.

"bör ha"

 >GDM inloggningsskärmens konfiguration sparas i GConf.

"GDM-inloggningsskärmens"

 >och denna dokument avser inte att förklara detta i detalj.

"detta dokument" eller "denna dokumentation"

 >inloggningprocessen

Tycker "inloggningsprocessen" skulle låta bättre.

 >kontoinformation som används av kommando så som

"kommandon så som"

 >För att till exempel neka datorer från
<filename>.evil.domain</filename> att logga in, lägg till

I strängen efter har du ersatt det med ".ond.domän"

 >fortfarande rekommenderat att du blockerar XDMCP-porten (normalt
UDP-port 177) i din brandvägg om det verkligen inte behövs.

"om den". Sen tycker jag själv att "om den inte verkligen behövs" känns
som en mer naturlig ordföljd.

 >men X-protokollet är ändå osäker till sin natur

"osäkert"

 >för att kontroller huruvida

"kontrollera"

 >when GDM is calling these scripts
 >när GDM-anropar dessa skript

"GDM anropar"

 >ytterligare konfigurationsalternativ som i saknar stöd i de senaste
versionerna av GDM.

"som saknar stöd"

 >Multicast=false
 >Multicast=true

Finns det någon anledning till att booleanen bytt värde i översättningen?

 >GDM will only allow one connection for each remote computer.
 >kommer GDM bara att låta en anslutning per fjärrdator.

"bara att tillåta"

 >När GDM är redo att hanter en skärm

"hantera"