Nibbles Help

Erik Sköldås er.sk at telia.com
Sat Mars 28 07:35:57 CET 2015

Har lagt upp en översättning av Nibbles help som jag vore glad att få
hjälp att granska.

Har hittills när jag översatt  jämfört med programmets befintlig hjälp
dokumentation.
för att lättare få fram sammanhanget, detta fungerade inte här då i
stort sett inte någon av strängarna i översättningen finns med i
befintlig dokumentation.

Om det är en uppdatering på gång eller om den engelska dokumentationen
släpar efter vet jag inte.

men gjorde mitt bästa att översätta den ändå,
har lämnat följande luddiga strängar där jag var osäker på
översättningen, och hoppas på lite hjälp här.

msgid "Multi-player games"
msgstr "Spel för flera spelare"

msgid "Finger twitching good"
msgstr "Tvåfingerrullning"  (var översatt till detta när jag börja,
själv har jag ingen aning)

msgid ""
"When relative movement is enabled, the worm is maneuvered using just the "
"\"controls-change\">customized keys</link> that control the leftward and "
"rightward movement of a worm. When the <key>Left</key> key is pressed,
the "
"worm turns left, instead of moving towards the left of the screen. "
"Similarly, when the <key>Right</key> key is pressed, the worm turns right "
"instead of moving towards the right of the screen."
msgstr ""
"När relativ rörelse är aktiverad, manövreras masken med
<key>Vänster</key> "
"och <key>Höger</key> standardtangenter eller andra <link xref=\"controls-"
"change\">anpassade tangenter</link> som kontrollerar vänster och höger "
"rörelser av masken. När <key>←</key>-tangent är nedtryckt, svänger
masken åt "
"vänster, istället för att svänga vänster på skärmen. på liknande sätt,
när "
"<key>→</key>-tangent är nedtryckt svänger masken åt höger istället för
att "
"svänga till höger på skärmen."

Slutligen så så valde jag att skriva "← "istället för "vänster" (osv)
tror att det är lättare att förstå även för den icke dator intresserade
användaren.

Hoppas att det är ok, annars så ändrar vi tillbaka.

Diffen ligger här:
https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/251794/0/0/

/Erik