Översättning av Exiv2

Josef Andersson josef.andersson at fripost.org
Fre May 8 19:44:06 CEST 2015

> Stor fil, så vi tar det i bitar. Jag börjar med en pofilteromgång så får
> du en lista stavfel att titta på.

Fixat alla, bifogar en uppdaterad fil. Har också ändrat några termer efter att ha
ögnat på http://www.fotoord.se/mediawiki/index.php?title=Kategori:Engelska
Bland annat lens som vanligtvis på svenska fotospråk heter objektiv.

> [...]
> intresserad:
>
> $ pofilter --language=sv --gnome sv.po | grep pofilter | sort | uniq -i
>  > out.txt
> $ grep pofilter out.txt | sort | uniq -i
>
> Pofilter läser sv.po och lastar allt i filen out.txt, sen kör jag grep
> för att filtrera och sortera så att bara unika varningar är kvar. Allt
> som räknas som stavfel är då i bokstavsordning i den listan (märkt
> spellcheck). Fortfarande mycket falska positiva, men listan är nu
> kompakt och går rätt snabbt att läsa genom för att hitta märkliga

Jag är intresserad:)!
Jag har därmed också ett förslag till Göran -
Under "Innehållsförteckning" på tp-sv skulle vi kanske
kunna lägga till en "Översättartips" (eller något liknande) på slutet som innehåller
olika korta saker som är bra att kunna, likt det Anders kommer med här.