Re: Översättning av gnome-builder

Anders Jonsson anders.jonsson at norsjovallen.se
Tis Sep 15 20:33:17 CEST 2015

On 2015-09-14 12:36, Josef Andersson wrote:

> Snygg översättning Anders - hittade nästan inget att gnälla på.

> --> Själv har jag börjat använda överordnad/underordnad istället för parent/child, något jag sett i andra OS också.

Ok. Har lagt till några nya strängar också.

> Såg också någonstans att du skrev en fundering om översättning av delete/remove.
> Hittils har vi ju översatt båda med "ta bort", men finns det anledning att börja skilja dem åt?
> Och är det då delete=radera, remove=ta bort som gäller?
> Windows gör det inte utan använder ta bort för båda. Jag har inte ingen stark åsikt, och böjer
> mig som en vindflöjel om vi ska börja ändra detta - eller ha nuvarande översättningar kvar:).

Det finns ingen anledning att skilja dem åt i vanliga fall. Jag gjorde
en anteckning så jag inte skulle glömma att titta närmare på
gnome-documents där både strängen "“%s” removed" och "“%s” deleted"
förekom. Min farhåga var att de hanterade samma objekt men med olika
utfall, som att den ena bara tar bort något ur en lista, medan den andra
raderar något från hårddisken för gott. Vid närmare kontroll verkar de
hantera olika saker, så det går bra att använda "ta bort" på båda ställen.

Diffar:
gnome-documents: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/274828/0/0/
gnome-builder: https://l10n.gnome.org/vertimus/diff/274829/274037/0/|